23 Νοε 2012

«Αφήστε τη Σουηδία να είναι η χώρα μου!»


Damon Rasti (Φωτο SvD)
Mτφ απο SvD

«Έχoυν πλέον περάσει 25 χρόνια από τότε που μετακόμισα στη Σουηδία από το εμπόλεμο Ιράν. Θυμάμαι τα πάντα τόσο καλά. Τον τεράστιο ενθουσιασμό που γεμισε το παιδικο σώμα μου όταν μου είπαν ότι θα ζούσαμε σε μια άλλη χώρα. 
Τη συνειδητοποίηση οτι δεν θα ξυπνουσα με τη σειρηνα για τις βόμβες και οτι θα χρειαζοταν να κρυφτω σε αυτό το υπόγειο, όπου ο παππούς μου προσπαθουσε να μας κάνει να γελάμε, παρά το φόβο μας, χρησιμοποιώντας μια κατσαρολα σαν κράνος. 
Πώς είπα στους φίλους μου ότι οι άνθρωποι ζούσαν σε ..ιγκλού στη Σουηδία. Τη ζήλια τους. Οτι εκανα εμετό στο αεροπλάνο από τη νευρικότητα. Το πρώτο κρύο που με χτύπησε στο πρόσωπο όταν βγηκα εξω απο το αεροδρομιο. Και θυμάμαι ακόμα τη πρωτη φορα που εφαγα pyttipanna, τη πρώτη ημέρα στο σχολείο. Σε μόλις 6 μήνες έμαθα Σουηδικά, και αφού ποτέ δεν ήθελα να επιστρέψω στον πόλεμο που είχε χαρακτηρίσει την παιδική ηλικία μου, φροντισα γρήγορα να μοιαζω σαν ένα από τα άλλα παιδιά στη Σουηδια. Δυστυχώς, ήμουν από τους λίγους που το έκανε.

Το να ονομάζεσαι "svartskalle" (μαυροκεφαλος) γρήγορα έγινε καθημερινοτητα. Μια πραγματικοτητα που μεσα σ αυτην μαθαινε κανεις να ζει. Υπήρχαν άλλα πράγματα που θα πονουσαν περισσότερο. Όπως όταν πήραμε νέα βιβλία. Σε ένα από τα τετραδια θα επρεπε να γραψω τι αγάπουσαμε και τι μισουσαμε περισσότερο. 
Έγω εγραψα χαρουμενος οτι μου άρεσε όταν η Σουηδία κέρδιζε στο ποδόσφαιρο και μισούσα όταν η Σουηδία έχανε στο χόκεϊ. Ο αθλητισμός ήταν απο τις λιγες στιγμές όπου μπορουσε κανεις να είναι ένα μέρος του «εμεις» στο σχολείο. Λίγες εβδομάδες αργότερα, ο πατέρας μου έτυχε να δει τι είχα γράψει. Μου εκανε μια γερη επίπληξη. "Θα πρέπει να ξερεις ότι είσαι Ιρανος, ποτέ δεν θα γίνεις Σουηδός!" Με ανάγκασε να αλλάξω ό, τι είχα γράψει στο βιβλίο, ενώ έκλαιγα χωρίς να καταλαβαίνω. Γιατί δεν μπορουσα κι εγω να ειμαι Σουηδος οπως όλοι οι υπόλοιποι στην τάξη; Αργότερα, ωστόσο, φανηκε ότι μπορεί κανείς να σβησει κατι που εγραψε με μολύβι, αλλά οχι και να σβησει μια ταυτότητα.

Το γνωστο video με μελη του ακροδεξιου κομματος SD που κυκλοφόρησε στα ΜΜΕ την περασμένη εβδομάδα - εκτός από τις δυσφημιστικές εκφράσεις και την ανάρμοστη συμπεριφορά - την αμφισβήτηση της Σουηδικοτητας ενος φίλου μου (αλλα και της δικής μου) προκαλεσε έντονες αντιδράσεις.

Μια εβδομάδα αργότερα, εκει βρισκεται η πρόκληση για μας. Να διεκδικήσουμε το δικαίωμα να είμαστε Σουηδοι. Στην πραγματικότητα, πρόκειται για μια περίεργη κατάσταση. Είμαι Σουηδός πολίτης από την εφηβεία μου και έχω ζήσει εδώ ουσιαστικά ολόκληρη τη ζωή μου. Τι άλλο χρειάζεται;

Εμεις που έχουμε μια "διαφορετικη" εθνική εμφανιση έχουμε συνηθίσει στο να μας κοίταζουν με καχυποψία και πιο επιθετικα. 
Οι άνθρωποι δεν το βλέπουν, ή επιλέγουν να το αγνοουν. Αυτή τη φορά έτυχε να καταγραφει στο video και να τραβηξει τη προσοχη εκει οπου οι δράστες υποτιθεται οτι εκπροσωπουν τη δημοκρατία μας. Το πρόβλημα, όμως, είναι οτι πάρα πολλοί υποστηρίζουν την αποψη τους: Ο μετανάστης δεν μπορεί ποτέ να γινει Σουηδος. Στον απόηχο του κλιπ ταινίας, ειδαμε μια ανοιχτή υποστήριξη γι αυτή τη στάση από τους υποστηρικτές του SD στο διαδικτυο. 
Αλλά δεν πιστευω ότι εχει να κανει μόνο με αυτούς τους ανθρώπους. Υπάρχουν, δυστυχώς, πολλοι ''εθνικοι'' Σουηδοί που δεν βλέπουν εμένα και πολλούς άλλους ως "πραγματικους" Σουηδους. Και δεν έχει σημασία αν μιλάει κανεις τέλεια Σουηδικά, γράφει αρθρα, ή «καίγεται» για τη Σουηδία. Βλέπουν μαύρα μαλλιά και γένια. Τότε σταματουν. Είναι γι αυτους ”blatte” ("αραπης") πρωτα από οτιδήποτε άλλο.

Ενα θεμα που συζητήθηκε λιγοτερο και ειναι μέρος του προβλήματος είναι ότι μερικοι από οικογένειες μεταναστών έχουν μια ορισμένη αντίσταση στο να αυτοπροσδιοριστουν ως Σουηδοι. 
Απο ενα μερος ισως εχει να κάνει με τη προκατάληψη του πώς θεωρειται οτι ειναι ένας Σουηδός- κρύος, βαρετος και ακαμπτος - να θέλουν να διακηρύξουν τη Σουηδικοτητα τους. Κανείς δεν θέλει να είναι ένας suedi, συμφωνα με την αργκό στα προαστεια, για το "Σουηδος". Αλλά αυτή η απροθυμία υπαρχει επισης επειδή η κοινωνία δεν θέλει να δεχθει τους ανθρώπους επί ίσοις όροις. Κανείς δεν θέλει να ανήκει σε μια ομάδα όπου δεν αισθάνεται ευπρόσδεκτος.

Συγκρινω με τις ΗΠΑ, όπου οι μετανάστες ονειρεύονται να τους λενε Αμερικανούς. Παιρνει κανεις τη πράσινη κάρτα και τότε είναι Αμερικανός. Δεν χρειαζεται να είναι δυσκολότερο. Έχει να κάνει με τη νοοτροπια. Πώς αντιμετωπίζεσαι και πως αντιμετωπιζεις αλλους. Ακουσα σε μια δημοσια συζητηση καποτε τον πρεσβη του Καναδά να διηγειται πώς οι τελωνειακοί υπάλληλοι καλωσορίζουν τους νεοαφιχθέντες μετανάστες, με τη φράση «Καλώς ήρθατε στο σπίτι σας." Δύο απλες λέξεις που δημιουργουν μια τεράστια διαφορά. Μπορείς να αισθανθείς σαν στο σπίτι σου αμέσως. Αυτη είναι η νέα σου χώρα.

Κάθε άτομο έχει το δικαίωμα να αποφασίσει το πως προσδιοριζει τον ορισμό του, αλλά όλοι με μεταναστευτικό υπόβαθρο θα πρέπει να συνειδητοποιήσουν ότι είναι, επίσης, και Σουηδοί. Να παρει κανεις μεγαλυτερη ευθυνη και πιο ανοιχτά να τολμα να δείξει τη Σουηδικοτητα του. Κανείς άλλος δεν θα το κάνει για σας. Αυτό δεν σημαίνει ότι θα πρέπει να εγκαταλείψει κανεις την καταγωγή του. Κάποιος μπορεί να έχει τη καταγωγη του απο την Ερυθραία και να είναι Σουηδος επισης. Αυτό δεν είναι τεστ υπηκοότητας, ή μια δοκιμαστική περίοδος. Οι περισσότεροι άνθρωποι μένουν εδώ για ολη τους τη ζωή. Η Σουηδία είναι η νέα μας πατρίδα.

Ας επαναπροσδιορίσουμε λοιπον το νόημα του να εισαι Σουηδος. Μια έννοια που δεν μπορεί πλέον να βασίζεται στην εμφάνιση και τη γέννηση. Ας γινει η Σουηδία η καλύτερη χώρα του κόσμου, στην ισοτητα , την ανοχη και τη φιλοξενια. Αφήστε την να είναι η χώρα μου. Γιατι είμαι Σουηδος. Κανείς δεν μπορεί να το πάρει από μένα. Μπορούν να τo αμφισβητήσουν, να το αρνηθουν, ή να προσπαθήσουν να με απειλήσουν. Αλλά δεν μπορουν ποτέ να με αναγκάσουν να αλλάξω τον τρόπο που εγω βλέπω τον εαυτό μου. Δεν γινεται αυτο με μια γόμα, ουτε με λόγια υποτιμητικά και ποτέ μεσω ένος κοινοβουλευτικου κόμματος.

Μακάρι να είχα ακομη τα τετραδια μου από τη πέμπτη δημοτικου. Να ξανα-πιάσω το στυλό και να συμπληρώσω τις δύο γραμμές που με με το ζόρι διαγράφηκαν. Αντι γι αυτα θα πρεπει να πείσω όσο το δυνατόν περισσοτερους συμπατριωτες μου για τη Σουηδικοτητα μου. Κάτι που δεν θα επρεπε να χρειαζεται να κανω.


DAMON RASTI
ανεξάρτητος σχολιαστής



2 σχόλια:

  1. Ειναι αξιοπεριεργο το οτι καποιοι θεωρουν οσους μενουν στο εξωτερικο ως δηθεν προνομιουχους! Ισως γι αυτο δεν σας αφησαν σχολιο. Ισως να θεωρουν τον Iρανο τυπο ως προνομιουχο! Ομως ολοι εμεις που φυγαμε μακρια απο τη χωρα μας ειμαστε στην ιδια μοιρα ασχετα με την χωρα που μεταναστευσαμε. Αν ομως υπηρχε ταξικη συνειδηση, κατι που αμφιβαλλω πολυ αν και κατα ποσο υπαρχει σημερα, τοτε θα καταλαβαιναμε καλυτερα οτι εγω πχ που εφυγα για Γερμανια ειμαι αυτη τη στιγμη στην ιδια μοιρα και υποκειμαι σε αναλογο ρατσισμο οπως και ενας μεταναστης στην Ελλαδα, αν και η ΧΑ εχει το τροπο της να παρουσιαζεται βασιλικοτερη και απο την Ευρωπαικη ακροδεξια!


    Allein

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γεια σου Allein

      Εχεις απολυτο δικιο οσον αφορα την ταξικη συνειδηση και την αλληλεγγυη που ειναι δυσκολο σημερα να βρεθει οσο κι αν εχουν χειροτερεψει οι συνθηκες για τους περισσοτερους λαους. Καποιοι αδιαφορουν για τον μεσο μεταναστη π.χ στη Γερμανια, Σουηδια, Νορβηγια γιατι ισως νομιζουν οτι αυτοι οι ξενοι δεβ εχουν ισως προβληματα ρατσισμου επειδη μενουν σε πιο ''ανεπτυγμενες'' χωρες, αλλα ειναι λαθος να επιτρεπει κανεις να μας διαιρουν ενω ειμαστε ολοι στην ιδια κατηγορια, οπου και να μενουμε!

      Διαγραφή

Κάθε χρήστης μπορεί να σχολιάσει στο γλόμπινγκ αφού επιλέξει διακριτικό ψευδώνυμο για αποφυγή συγχίσεων είτε με λογαριασμό Google είτε με τη χρήση της υπηρεσίας openID είτε με την απλή επιλογή ονόματος χρήστη.
Προσβλητικά ή υβριστικά σχόλια για συντάκτες ή σχολιαστές θα διαγράφονται. Δεν ενθαρρύνεται η χρήση υβριστικών λέξεων ή εκφράσεων.
Ο σχολιασμός γίνεται με το ελληνικό αλφάβητο και με μικρά γράμματα

Οι διαχειριστές έχουν τη δυνατότητα να προβαίνουν σε διαγραφή σχολίων που δημιουργούν σκόπιμη ή μη σύγχιση και απομάκρυνση από το θέμα της ανάρτησης.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...